Paradoxně, rozdíly v pojistném mezi škodními a neškodnými klienty mohou být jen na úrovni pár eur. „Systém bonus a malus na Slovensku stále nefunguje úplně správně,” vysvětluje ředitel pro neživotní pojištění ve společnosti FinGO.sk Štefan Fajnor. Šoférům radí, aby přehodnotily i své starší smlouvy PZP, které už mohou být pro ně nevýhodné.
Ceny PZP na Slovensku v posledních letech rostou. Každá pojišťovna si přitom tvoří vlastní ceníky a velké rozdíly v pojistném vznikají nejen mezi různými modely motorových vozidel, ale také mezi lokalitami, kde mají držitelé vozidel trvalé bydliště.
„Při výpočtu výše pojistného zohledňují pojišťovny několik parametrů ak těmto parametrům přiřazují různé sazby a koeficienty slev. Každá pojišťovna má vlastní klíč pro segmentaci klientů. Některé stanovují vyšší ceny pro rizikovější modely vozidel, jiné pro rizikovější lokality nebo pro klienty s vyšší škodovostí,” vysvětluje ředitel pro neživotní pojištění ve společnosti FinGO.sk Štefan Fajnor.
Za jaká vozidla a kolik se platí?
Například za typické rodinné auto Volkswagen Passat 1,5 TSI může zaplatit klient z Bratislavy roční PZP 119 eur, ale řidič z menšího okresního města Kežmarok jen 103 eur a šofér z Velkých Kapušian 90 eur. U dražšího BMW X5 XDRIVE 30D se rozdíl v ceně pojistného vyšplhá téměř na 70 eur.
Podle odborníka většina pojišťoven v posledních letech začala podrobněji segmentovat klienty na škodní, rizikové, méně rizikové a neškodné. „V pojišťovnách vznikají i větší rozdíly ve výši pojistného pro jednotlivé skupiny klientů a také můžeme pozorovat postupné zvyšování cen PZP. I proto je nejlepší poradit se při výběru pojištění s odborníkem, který umí klientovi nezávisle porovnat, ve které pojišťovně může získat výhodnější podmínky,“ zdůrazňuje Fajnor.
Cenu PZP ovlivňuje i věk držitele vozidla a jelikož mladší nezkušení řidiči jsou pro pojišťovny rizikovější, mají i dražší pojistky. Naopak nižší pojistné kdysi platily ženy, které podle statistik způsobovaly méně nehod. Evropský soudní dvůr však před 8 lety kvůli diskriminaci nařídil, že ženy a muži mají platit stejně.
Tip: Dokdy musí dítě sedět v autosedačce? Definice zákona je poměrně překvapující
Jak získat levnější PZP? (+porovnání ceny)
Zdroj: FinGO.sk.
Bonus a malus stále pokulhává
Větší rozdíly v cenách by však měly být mezi škodními a neškodnými klienty, jelikož pojišťovny musí ze zákona uplatňovat tzv. systém bonus a malus. Jak však ukazuje příklad srovnání cen PZP, neškodového klienta stojí roční pojistné jen o pár eur méně. Například za Škodu Fabii 1,0 MPI zaplatí neškodný řidič z Kežmarku jen o 7 eur méně než klient, který za 3 roky způsobil 2 nehody.
„Bonus a malus znamená, že pojišťovny mají při určování pojistného zohledňovat předchozí škodní průběh, a to slevou pro neškodné klienty nebo přirážkou, pokud klient způsobil nehodu. Mezi pojišťovnami je však stále velký nesoulad v aplikaci vstupních bonusů i malusů po škodní události,“ říká odborník.
Dalším problémem podle něj je, že za škodného se bere držitel vozidla zapsaný v technickém průkazu, což nemusí být vždy stejná osoba jako řidič vozidla, který způsobil škodnou událost.
„Takže pojišťovny uplatňují systém bonus a malus, ale zároveň mohou změnit i sazby, podle kterých počítají výši pojistného pro nové nebo stávající klienty. V praxi to může znamenat, že i když jste nezpůsobili žádnou nehodu, tak pojistné na následující období můžete mít vyšší než v předchozím roce, neboť pojišťovna zvedla sazby. Také se může stát, že i když klient způsobil nehodu, tak mu pojišťovna výši pojistného nezmění nebo se v konkurenční pojišťovně dokáže pojistit levněji,” dodal Štefan Fajnor z FinGO.sk.
Slováci si léta platí stará a nevýhodná PZP-čka
Odborník upozorňuje také na to, že množství Slováků každý rok opakuje tutéž chybu, a sice, že automaticky zaplatí šek od své pojišťovny, aniž by se zajímali o výhodnost svého PZP-čka. Přitom pojišťovny ceny i podmínky pojištění průběžně upravují, proto by tentýž klient mohl klidně získat v jiné pojišťovně io 50 či 100 € levnější PZP nebo atraktivnější krytí.

„Pojišťovny sazebníky pojistného upravují nejčastěji směrem vzhůru, takže PZP se klientům léty zvyšuje. Kvůli segmentaci klientů jsou rozdíly mezi pojišťovnami velmi velké a rozdíl ve výši ročního pojistného pro stejného klienta může být 100 eur ročně, ale i více. Ale cena není jediným rozhodujícím faktorem, další rozdíly jsou v pojistném krytí, v připojištěních či asistenčních službách.